Miután testileg és lelkileg is a fájdalom lett a sorsa, egy 17 éves zsidó lány elhatározza, hogy megszökik a haszid közösségből. Deborah Feldman 2000 után játszódó, megrázó történetét feldolgozó netflixes mini-széria számos ponton eltér az eredeti önéletrajzi regénytől és túlzottan átcsap a neoliberalizmus propagandafilmjévé. Géczy Dávid filmrendező és Pöltl Oxi Zoltán újságíró rendesen két pártra szakadt az Unortodox kitárgyalása, kielemzése kapcsán. A Magyarországon is best sellerré vált könyv után most itt a több szempontból is alternatív változattá formált filmes adaptáció.

A 2020 Filmodüsszeia két állandó podcasterje ezúttal a következő kérdésekre keresi a választ. Mennyiben tér el az eredeti regénytől a filmes változat? Miért tartotta a rendező fontosnak, hogy ne az eredeti önéletrajzot vigye filmre? Mit tudunk meg a filmből a szatmári haszid zsidó közösség mindennapjairól? Valóban bele látnak-e a nézők ennek a zárt vallási rendszernek a lényegébe? Elítélhető-e az a szabályok szerint kialakított élet, melyben olyan fájdalmakkal kell élnie a nők jelentős részének, mint a filmbeli Esty? Miért választott a filmrendező egy 45 kilós törékeny, különleges kisugárzású nőt a film főszereplőjének? Miért volt fontos, hogy az Unortodox mini-széria másik fő színtere ne az eredeti helyszínen, hanem Berlinben játszódjék, ahol egyfajta neoliberális propaganda környezetbe érkezik meg a menekülő főhős? Mennyire életszerű a mélyen vallásos zsidók viselkedése, melyet a filmben láthatunk? Ki válik a megtekintés után a leginkább rokonszenvesnek a filmben: a fájdalmai elől menekülő lány, a vallás betartását szorgalmazó haszidok vagy a Esty leszbikus édesanyja, aki ugyancsak Berlinben él?

A műsort vezeti
2020 Filmodüsszeia
Csatlakozz a beszélgetéshez

A műsor további epizódjai

Feliratkozás

Legutóbbi bejegyzések

2020 Filmodüsszeia 1. évadEpizód 10